19 ian. 2016

Schimbari in legislatia rutiera - examenul auto

Se tot vorbeste in ultimele zile de eventuale modificari care sa se aduca in domeniul rutier. Pe langa propunerile vehiculate in presa si pe care nu voi insista, ca un participant activ la traficul rutier ce sunt de vreo 20 de ani, imi permit sa vin si eu cu o propunere concreta de imbunatatire a legislatiei rutiere, propunere care sunt convins ca va avea un impact major in ce priveste reducerea numarului de incidente/accidente in trafic.

Propunerea mea vizeaza modul concret prin care se obtine permisul de conducere, propunere venita din ce am observat ca se intampla in parcurgerea acestui demers in Cluj-Napoca.

Unul din cei mai importanti pasi este alegerea unei scoli de soferi performante. Deoarece cel putin in marile orase exista foarte multe scoli de soferi si/sau instructori individuali, lipsa unei baze de date concrete cu informatii complete despre aceste scoli  face de mult ori ca alegerea scolii sa fie un pas extrem de dificil. De cele mai multe ori se merge pe recomandarea unei cunostinte care in prelabil a sustinut deja examen. Din pacate nu prea ai posibilitatea sa afli informatii despre instructorii acestor scoli, nici despre situatia generala a scolii respective in ce priveste sustinerea examenului. Consider ca ar fi extrem de util pentru toata lumea daca pe siteul Politiei ar exista lista cu toate scolile autorizate si pentru fiecare sa fie prezentata situatia cursantilor, numarul celor care au  sustinut examenul teoretic si practic, numarul celor care au reusit sa treaca examenul teoretic-practic si eventual si numarul mediu al scolii/instructor de reexaminari prin care au trecut cursantii pana au reusit sa treaca si proba practica.

Cluj-Napoca, coada depunere dosare examen auto
Depunerea dosarului nu pare o mare filosofie, totusi in anumite orase, cum este de pilda cazul municipiului Cluj-Napoca, pentru depunerea dosarului oamenii sunt obligati sa stea la cozi interminabile de la primele ore ale diminetii, indiferent ca afara sunt +/-25 grade, indiferent ca ploua sau ninge. Cred ca totul s-ar putea rezolva foarte usor daca in toata Romania ar exista posibilitatea depunerii dosarului on-line. Ar mai exista o varianta si anume depunerea dosarului la orice sectie de Politie din orice localitate, de regula de domiciliu, urmand ca sectia respectiva sa transmita mai departe daca este necesar dosarul la "judet". Astfel s-ar castiga foarte mult timp atat pentru autoritati cat mai ales pentru oameni.

Sustinerea examenul teoretic pare relativ accesibil si nu in putine cazuri o persoana reuseste sa treaca peste acest hop cel putin din a 2-a incercare.

Pasul decisiv este proba practica. 
Din numarul foarte mare de persoane care pica de cateva ori la rand acest examen, trag concluzia ca fie sunt slabi pregatiti fie agentii de politie sunt mult prea exigenti.(sau poate si una si alta).

Adevarul este ca dupa cum ii vad pe unii ca sofeaza in trafic cred ca reintroducerea probei in poligon ar fi absolut necesara, dupa care o proba pe un simulator si abia apoi examenul de oras, prin jungla urbana.

O alta aventura neplacuta, dar nu ultima, este proba practica "orasul", care in Cluj-Napoca din punct de vedere al organizarii aceasta are loc in niste conditii total improprii. Oamenii sunt chemati  indiferent de vreme sa stea ore in sir si sa-si astepte randul la examinare. Cred ca mult mai simplu ar fi daca inainte de examen cu 5 zile s-ar afisa exact locatia (care ar putea fi de oriunde din oras) si ora de prezenta. 
aliniati pentru examen
panica s-a instalat, au sosit agentii....











Ultimul aspect pe care eu il consider ca trebuie de urgenta modificat este "martorul", adica persoana din masina care "confirma" prin semnatura ca agentul de politie a avut dreptate in ce a scris pe fisa candidatului. Cum poate fi posibil ca o persoana care nu este inca sofer, nu are permis de conducere inca, sa confirme ca agentul a avut dreptate. Acest aspect consider ca ar trebui de urgenta modificat si pe toate masinile pe durata examenului auto sa existe camere video-audio, astfel ca si agentul sa fie mai responsabil si sa existe posibilitatea ca in cazul unei contestari, sa poata fi analizat traseul foarte repede si usor de o comisie speciala.


Sper ca autoritatile competente sa aiba capacitatea dar mai ales interesul, sa analizeze toate propunerile din ultima perioada, astfel ca modificarile in ce priveste legislatia rutiera sa aduca un plus in cresterea sigurantei pe drumurile publice.


Si parerea mea conteaza!



3 comentarii:

  1. Lucrurile se indreapta catre o directie extrem de aberanta, eu activez in domeniul rent a car Bucuresti si modificari frecvente ale legii auto ne pun in mare dificultate si pe noi.

    RăspundețiȘtergere
  2. Lucrurile se indreapta catre o directie extrem de aberanta, eu activez in domeniul rent a car Bucuresti si modificari frecvente ale legii auto ne pun in mare dificultate si pe noi.

    RăspundețiȘtergere